Lokakuinen Göteborg kolmessa päivässä

3:40 ip.

Aikaahan tästä on ehtinyt vierähtää jo hyvä tovi, mutta ennen kuin kaikki ajatukset ja muistot kyseisestä reissusta katoavat, lienee parempi kirjoittaa aiheesta hieman.

Lokakuussa käväistiin siis muutaman päivän verran Göteborgissa. Yhdisteltiin vähän pakollisia menoja ja hupia - minullahan ei siis olisi ollut varsinaista pakkoa lähteä mukaan, mutta kerran tilaisuus tarjoutui, piti se tietysti hyödyntää. Lennettiin tiistaiaamuna Helsinki-Vantaalta ensin Tukholmaan ja Tukholmasta Göteborgiin. Vaikka perillä oltiinkin jo hyvissä ajoin aamupäivästä, oli veto lopulta aika pois ja toivottiin, että päästäisiin hetkeksi hotellille lepäilemään.

Reitti sinällään oli jopa melko selväkin. Lentokentältä hypättiin suoraan bussiin, joka vei meidät keskustaan, Nils Ericson terminaaliin. Kyselin ohjeita hotellilta sen suhteen, kuinka heille olisi viisainta saapua keskustasta. Saatiin selkeä ohje - tram 3/9 sekä tarkka pysäkki, jolla jäädä tramista pois. Kaksi väsynyttä hyppäsi bussin jälkeen tramiin ja istui alas. Oikeaa pysäkkiä ei kuitenkaan tullut eteen, ei sitten mistään. Jossakin kohtaa matkaa tarkastin, että ollaan oikeassa tramissa - ja kyllä, tram 3:n kyydissä istuttiin. Silti muutamaa minuuttia myöhemmin kuului uhkaava päätepysäkin kuulutus, onneksi kuljettaja oli mukava ja totesi meidän pysäkkimme olevan juuri siellä toisessa suunnassa. Eipä meistä kumpikaan ollut edes tajunnut ajatella sitä, että oltaisiin lähdetty väärään suuntaan oikealla tramilla! Vajaa puoli tuntia takaisin keskustaan, siitä vielä vajaa puoli tuntia tramilla oikealle pysäkille. Nähtiinpä hieman sateista Göteborgia tramin ikkunoista, mutta mieli kaipasi lentojen jäljiltä hotellille.

Harmitti, ettei tultu muutamaa päivää myöhemmin.

Ensimmäisenä iltana kävelyllä Karl Johansgatanilla, aivan hotellin vieressä.

Ensimmäisenä iltana katsottiin elokuvia vähän puoliväkisin. Kumpaakin nukutti, muttei silti tahdottu antaa vielä unelle periksi kahdeksan pintaan illalla.

Hotellimme Göteborgin reissun ajan oli Spar Hotel Majorna. Ei aivan ydinkeskustassa, mutta tramilla tavoitti kaiken oleellisen noin 20 minuutissa. Me ei turhia huoneen kanssa lähdetty tuhlailemaan, joten aivan kuin arvata saattaakin, meillä ei turhan paljoa ylimääräistä tilaa ollut. Kapoinen parisänky, kapoinen kylpyhuone ja näkymä sisäpihalle, ne olivat erittäin riittävät kahdeksi yöksi. Tyynyissä tosin oli toivomisen varaa, ja niska kiitti. Aamiainen kuului huoneen hintaan, ja valikoima aamiaisella oli äärimmäinen positiivinen yllätys! Harmi vain, ettei lähtöaamuna päästy aamiaiselle - ensimmäinen lento lähti seitsemältä, joten kentällä piti olla hyvissä ajoin ennen aamiaisen tarjoilua.

Toisena päivänä hoidettiin alta paitsi pakolliset asiat, tutustuttiin paremmin myös itse kaupunkiin. Kiivettiin iltapäivällä Skansen Kronanille katselemaan näköaloja, eikä ainakaan tarvinnut pettyä! Kuvat eivät - luonnollisestikaan - tee oikeutta sille, kuinka kauniilta Göteborg näytti kukkulalta katsottuna. Hagan kaupunginosassa tuli kierreltyä muutenkin, ihasteltua pieniä puistoja ja vanhoja rakennuksia. Myös muutamia pakollisia matkamuistoja ostettiin ja käytiin erikseen myös Starbucksissa - ihan vain, koska oli mahdollisuus siihen. Beans & Brewsia on ikävä...

Muutaman päivän aikainen lähikauppa, josta mukaan tarttui tiuhaan tahtiin mm. karhunvatukkavissyä ja Kina-karkkeja.

Skansen Kronanille!

Skansen Kronan.

Taustalla Skansen Kronan - ja ihanat syksyn värit!

Göteborgin Centralstation ennen kuutta lähtöaamuna. Kaatosade ei onneksi välity kuvasta.

Göteborg oli kaikkiaan varsin miellyttävä kaupunki, enkä pistäisi pahakseni vierailua siellä uudelleen. Harmitti, ettei ehditty kiertää aivan kaikissa sellaisissa paikoissa, jotka olisi kiinnostanut nähdä - esimerkiksi taidemuseoon oltaisiin haluttu käydä kumpikin tutustumassa, mutta piti ajanpuutteen vuoksi jättää väliin. Kahden (kolmen) päivän aikana ehti kuitenkin mukavasti tankata itseensä paitsi ison annoksen ruotsinkieltä, myös 7-Elevenin Slurpeeta (tätäkin on ikävä), Starbucksin herkkujuomia ja hieman isomman kaupungin tunnelmaa. Lennotkin olivat nopeat ja järjellisen hintaiset.

Ennen kaikkea Göteborg tarjosi meille kummallekin hyvin tarpeellisen irtioton arjen keskeltä. Tarpeeksi lähellä, mutta silti tarpeeksi kaukana ollakseen erilainen. Kävin ensimmäistä kertaa elämässäni intialaisessa ravintolassa - en kuollaksenikaan muista, mitä tilasin, mutta hyvää se oli. Ollaan varovaisesti haaveiltu reissusta Islantiin tai seikkailusta Grönlannissa, mutta nämä matkat ovat vielä täysin ajatustasolla, valitettavasti.

Samana päivänä kun lennettiin kotiin, tapahtui myös surullisenkuuluisa Trollhättanin kouluisku. Hurjalta tuntui ajatella, kuinka lähellä ollaan oltu ihan tapahtumahetkelläkin.

Seuraava lähempänä oleva matka odottaa ensi vuoden alussa, kun suunnataan päiväksi Tallinnaan. Mies ei koskaan ole käynyt Eestissä, mutta päätin ostaa meille yhteiseksi joululahjaksi päivän laatuaikaa yhdessä. Maissaoloaikaa ei jää kuin muutama tunti, mutta sekin on tyhjää parempi - ainahan Tallinnaan pääsee esimerkiksi kesällä uudelleen, ja sääkin on luultavasti suopeampi kaupunkiin tutustumiselle.