Bloggaaminen ja yksityisyys

6:08 ip.

Olen aika tietoisestikin vetänyt melko tiukan rajan minulle ja blogi-minulle. Blogiminä on kyllä ihan sama minä, joka täällä ruudun takana on - useammastakin eri syystä olen kuitenkin kohtalaisen nihkeä jakamaan täysin tarkkaa tietoa esimerkiksi tarkoista koordinaateistamme, nimestäni kokonaisuudessaan kuin toisaalta myös tarkoista spekseistä esimerkiksi iän suhteen. Kysyä saa aina, mutta haluan joka tapauksessa pitää huolen yksityisyydestä tiettyyn rajaan asti.

Olen aina kärsinyt harvinaisen sukunimen syndroomasta. Suomalainen tyttönimeni oli hyvin harvinainen - meitä löytyy yhä alle 100. Nykyinen sukunimeni puolestaan on kohtalaisen tunnettu, joskaan ei äärimmäisen yleinen - englanninkielisessä maailmassa. Suomessa meitä taitaa olla vajaat 18, mikäli muistan oikein. Hassuinta koko hommassa on ehkä kuitenkin se, että jollakin reilusti keski-ikäisellä australialaisrouvalla on täysin identtinen nimi nykyiseni kanssa! Kummallisia naamakirjahuomioita... Mutta mitä tällä haen takaa? Sitä, että jo pelkästään etunimi-sukunimi -kombolla minut löytää takuuvarmasti paitsi somesta, myös sen ulkopuoleltakin. Vaikka bloggaaminen kivaa onkin, pysyn mielummin puoliaaveena kuin paljastan elämäni kokonaisuudessaan julkisesti. En ehkä monelle, mutta riittävän monelle joka tapauksessa.


Toisaalta asumme myös sen verran pienellä paikkakunnalla, että meidän paikantamisemme ei vaadi kovinkaan suuria salapoliisintaitoja siinä kohdin, mikäli menen turhan yksityiskohtaiseen tietoon. Ikä puolestaan kuuluu silkkaan mukavuusalueeseeni - olenhan sentään ylittänyt rajapyykin, jonka jälkeen olen ikuisesti kaksvitonen.

Varsinainen syy ja ajatus tämän tekstin taustalla on kuitenkin silkka huoli. Muistan omasta lapsuudestani (luoja, kuinka vanhalta tämä saakin minut kuulostamaan - juuri silloin lapsena itse nauroin sitä, kuinka vanhemmat ihmiset vertasivat nykyhetkeä omaan nuoruuteensa...) sen, kuinka nettiin pääsy oli rajallista ja siitä maksettiin minuutti minuutilta, ja netin käytön aikana puhelinlinjat olivat varattuina. Oltiin naiiveja, ei ymmärretty netin vaarallisuutta ja mahdollista käyttöä jonkinlaisena aseena.

Olen hieman kauhullakin katsellut, kuinka sosiaalisen median ihmemaassa nuoret ihmiset - lapset - jakavat auliisti tietoa itsestään. Facebookin julkinen profiili kertoo kaiken lähes tarkkaa osoitetta myöten, kuvat ovat vähintäänkin paljastavia ja itsestään kerrotaan julki kaikki, ja vieläpä huolettomasti. Kotia tägätään julkisiin kuviin osoitteen ja tarkan sijainnin kera. Mitä puolestaan nuoremman sukupolven blogeihin tulee, myös siellä kaikki on julkista. Oma nimi kokonaisuudessaan, sijainti lähes talonnumeron tarkkuudella, kaikki lempiväristä inhokkiruokaan. Kaikki on valmiina tarjottimella, ja joku kaikkea tätä röyhkeästi hyväksikäyttävä ihminen ei joudu tekemään turhan suurta salapoliisityötä päästäkseen hyvinkin lähelle kohdettaan. Onko kyse siitä, että netistä ei valistettaisi nuoria? En ihan täysin usko tätä, mutta monet nuoret ehkä ovat liian naiiveja ymmärtääkseen, mitä kaikkea netti tuo mukanaan. Mitään nettiin laittamaansa ei ikinä saa pyyhittyä kaikkialta - vaikka sitä ei fyysisesti enää näkisikään.

Juuri tästä syystä olen tehnyt oman linjanvetoni. En julkaise kasvokuvia itsestäni tai perheestäni, en myöskään viittaa puolisooni tai lapseeni suoraan nimellä tai millään muullakaan täyteen tunnistettavuuteen viittaavalla. Jos lapsi haluaa itse joskus julkaista omassa somessaan kasvokuviaan, hän saa puolestani itse kantaa tästä vastuunsa - avustan häntä kyllä, mutta vastuu jää hänelle itselleen. Mies puolestaan on itse aikuinen ihminen, eikä muutoinkaan välitä suuremmin sosiaalisesta mediasta - miksi siis sotkisin häntä blogiinkaan millään suurella, henkilökohtaisella tasolla?

Olen rehellisesti sanoen hyvin huolissani nuorten nettikäyttäytymisestä. Vaaroja ei ymmärretä, tai niistä ei haluta välittää. En tiedä, kumpi lopulta on pahempaa - välinpitämättömyys, vai tietämättömyys.

10 kommenttia

  1. Kirjotat tosi kiinnostavia ja hyviä tekstejä!

    VastaaPoista
  2. Tää oli vähän kun mun ensi-postaus missä esittelin itseni. Nihkeästi. Ei kannata kaikke sanoa netissä.

    Olen itse sitä mieltä, ettei osaa edes varoa jakamasta niitä asioita itsestään, jos on normaali. Mutta jos joku on sairas tai hullu, niin se käyttää näitä asioita avukseen. Sitä ei moni normaali terve ihminen ajattele.

    Yllättävän paljon some-stalkkaus on yleistynyt omien ystävien normaalissa arjessa. Parisuhteet ja kotiosoitteet selvitetään netistä. Ainakin itse aloittaessani uusimman blogin, pyrin siihen, etten anna osotteita tai muita tietoja muutenkaan somessa. Sinne tänne voin tägätä itseni instagramissa, mutta harvemmin omalle paikkakunnalle. Eli aika samaa mieltä tavallaan asioista kanssasi.

    Some on täynnä pieniä nuoria uhreja. Periscope on vain yksi vitsaus mitä internet tuo. Se on vain jatkoa muille webcam chatti sivustoille kuten chatroulettelle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sehän siinä tosiaan on, että ihmiset ei välttämättä osaa ajatella asiaa siltä pahimmalta kannalta. Mä olin pitkään kohtalaisen naiivi itse, mutta mies on opettanut aika paljon. Tietyistä syistä meidän on toisaalta muutenkin pakko pitää aika tiukka linja yksityisyytemme kanssa, mutta se taas on ihan oma hommansa se! :)

      Jotenkin vaan ajattelee, että pärjättiinhän sitä ennenkin ilman somea, miksei nytkin. Ymmärrän ehdottomasti hyvät puolet ja toisaalta myös hyldyt, mutta ihmiset tuntuvat olevan tosi varomattomia.

      Pääasiahan tässä oikeastaan taitaa olla, että löytää vaan sen balanssin ja ymmärtää tekemisensä - samalla myös niiden seuraukset. :)

      Poista
  3. Perheellisenä varmasti miettii näitä yksityisyysjuttuja vielä enempi, kuin esimerkiksi minä mietin - ei oo ketään muita huolehdittavana kun ihteni. En silti ole kovin innokas jakamaan ihan kaikkea netissä, blogi ei syväluotaa erityisen tarkasti mun henk.koht. elämää vaan keskittyy matkailuun ja opiskeluun ym. Monet paikkakunnista joissa oon ollut oon myös jättänyt mainitsematta nimeltä, sillä esimerkiksi nyt täällä Luxemburgissa on kyseessä niin pieni paikka, et ei tunnu mukavalta ajatukselta mainostaa sitä kaikkialle. Netti on ihmeellinen ja ihana maailma, mut välillä pistää miettimään, et paljastanko liikaa itestäni, vaikka yritän pysyä mahdollisimman "etäisenä". Koko touhu on vähän tasapainoilua sen välillä, et tahtoo olla aito, mut kertoa itsestään vaan tietyt jutut!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin juurikin. :) Etenkin lapsen puolesta miettii paljon - ei halua itse tehdä mitään peruuttamatonta vahinkoa, koska lapsi ei itse vielä pysty antamaan mielipidettään suuntaan eikä toiseenkaan.

      Ja bloggaaminen tosiaan on ihan täyttä tasapainoilua, se on ihan totta! Haluaisi voida antaa itsestään enemmän, mutta missä menee raja liiallisen yksityisyyden ja tylsyyden / kiinnostavuuden, mutta liikaa jakamisen kanssa. Juurikin pienet paikkakunnat on minustakin ollut paljon mukavampi jättää mainitsematta; aivan kaikkea ei lukijankaan tarvitse tietää, ja kysymällä vastaan kyllä mielelläni ihmiselle itselleen suoraan. :)

      Poista
  4. Oon kans aika huolissani kun seuraan nuorempien netikäyttöä. Esim 13-vuotiaiden nuorten blogit ja vlogit huolettaa, varsinkin kun on kerrottu oikea nimi, paikkakunta ja ikä. Noilla tiedoilla saa jo aika paljon pahaa aikaan, jos sellaiset aikeet on. Ja jotkut vanhat vlogit, kirjoitukset ja valokuvat varmaan hävettää sitten kymmenen vuotta myöhemmin.

    Itse olen tosin ehkä hieman nuorempaa sukupolvea kuin sinä (nyt 22v.) sillä olen tutustunut tosi moneen kaveriini pelkästään netin kautta, ja olen nähnyt heitä myöhemmin myös livenä. Toki, olen aina tuntenut heidät tosi kauan ennen kuin olen antanut mitään tarkkoja tietoja kuten oikean nimeni tms, mutta tästä johtuen olen melko avoimesti kertonut itsestäni netissä erilaisissa yhteisöissä ja esim blogeissa ja omilla nettisivuilla. Olen kuitenkin yhä sitä mieltä, että netissä on turvallisinta liikkua nimimerkillä. Facebook on tosin minulle poikkeus, kun siellä minulla on kavereina vain ihmisiä jotka tunnen oikeassa elämässä. Tunnen tosin ihmisiä, jota ovat Facebookissakin nimimerkkillä ilman aitoja valokuvia itsestään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mainitsit tosi monta hyvää pointtia! :) Esimerkiksi juuri tuon, että myöhemmin sitten hävettää. Netistä ei kuitenkaan mitään saa koskaan pois - tiedä sitten, mitä joskus pomppaa esille ja mitä esimerkiksi tulevat työnantajat löytävät googlaillessaan... Pelottavaa. Ihmiset antavat itsestään viihteen ja / tai suosion perässä paljon, liikaakin.

      Ei me lopulta niin hirveän eri sukupolvista olla - mullakin on ikää vielä hyvin alle kolmekymmentä :-D Minäkin olen itseasiassa tututunut moniin parhaiksi muodostuneista ystävistäni juurikin netissä - samanhenkisiä ihmisiä löytää jopa ihan puolivahingossakin. Pitää kyllä olla näidenkin kanssa todella tarkkana ja miettiä, missä kohaaa uskaltaa luottaa tarpeeksi, milloin puolestaan pitää perääntyä. Harkintakykyään joutuu kyllä siis ehdottomasti käyttämään :)

      Poista
  5. Nyt ku mietin, ni en oo ihan varma miten sukupolvet ees lasketaan, hups... Mut kuitenkin, pari kolme viiva viis vuotta on ainakin teknologian käyttötapojen kannalta aika paljon. Siinä mielessä mä vaan. En ees muista kunnolla mitään netistä joka olis ollu puhelinlinjan kautta. Pelasin nuorempana vaan lähinnä Simsiä koneella, ja sit vasta joskus 2003 jälkeen aloin käyttämään nettiä ihan kunnolla. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehe, no juu - teknologiassa kieltämättä ehtii tapahtua vaikka mitä muutoksia jo ihan parissakin vuodessa! Voi tosin olla, että mäkin oon ollut (kaappi)nörtti jo vähän turhan pienestä saakka ;)

      Poista